Een hoop maffe dingen in 3 dagen..

Ola!

We hebben het gered. Afgelopen woensdag zijn we dus vertrokken naar het zonnige en vooral hete Nicaragua. We werden op Eindhoven Airport uitgezwaaid waarnaar we vertrokken naar Dublin. Hier moesten we helaas de nacht door komen omdat de volgende ochtend om 9 uur pas het vliegtuig naar Newark ging. Na een verschrikkelijke (maar natuurlijk wel gezellige) nacht, mochten we rond 7 uur eindelijk inchecken. Al snel moesten we papiertjes gaan invullen en een zooi vragen beantwoorden omdat we eerst de VS door moesten. Na ook nog eens een hoop gezeik met mijn twee paspoorten konden we toch het vliegtuig in. Een relaxte vlucht later, konden we overstappen op de vlucht naar Atlanta en uiteindelijk naar Managua.

Op Managua stonden Marijke en Hansel ons al op te wachten. Het was echt geweldig om Marijke hier te zien staan, in het land waar zij zo van houdt. Zodra we buiten stonden, reden er al snel twee auto's tegen elkaar aan. Dit was echter de gewoonste zaak en ze deden alsof er niks aan de hand was. Vervolgens gingen we naar de taxi (een oud krakkemikkig autootje waar praktisch niet door de voorruit te kijken was) en hij bracht ons over een enorme hobbel-de-bobbel-weg naar Granada naar ons apartement. Onderweg werden we aangehouden door de politie maar nadat we ze een sigaret hadden gegeven, mochten we gewoon doorrijden.

Ons apartement, woow wat mooi! Echt heel erg mooi afgewerkt met een heel chique uiterlijk en een fantastisch zwembad. Maar ja, slapen zat er natuurlijk nog niet in en zodra we onze spullen hadden gedumpt, zijn we de stad in gegaan voor een drankje. Hansel wilde ons graag de Nicaraguaanse (?) rum laten proeven. Nu ben ik (na twee keer over mijn nek te zijn gegaan ervan) niet meer zo'n fan van rum, maar deze vond ik toch wel super. Het smaakte ook niet echt naar de rum in Nederland, meer een mengsel van wiskey en wodka. Al snel was het 4 uur 's nachts en werden we er toch echt uit gegooid (het sluit om 2 uur).

Na een heerlijke nacht stonden Marijke en Hansel om half 11 al bij ons voor de deur. Het leven begint hier 's morgens rond 7 uur (als in onze 9 uur), dus voor hun was het al aardig laat. We hebben een rondje door de stad gedaan en ik heb mijn schouders goed rood laten worden. Die middag zijn we naar het meer gegaan, Laguna de Opoyo. Woow, wat een geweldige plek! Hier hebben we de hele middag in de hangmat gelegen, een beetje gezwommen en wat gegeten.

We wilden nog naar de Ierse pub gaan die avond (ja, hier zit ook een O'Shea's) maar toen begon het zo ongelooflijk hard te regenen dat dat er niet meer van kwam. Regen schijnt hier altijd een goede reden te zijn om niet op te komen dagen.

De volgende ochtend zijn we met z'n vieren met de bus naar Leon gegaan. Een verstikkend en warm busritje maar wel erg interessant. In Leon aangekomen werden we opgepikt  in een pick-up (hoe toepasselijk) door de beste vriend van Hansel (Nelson) en zijn we achter in het bakkie naar het strand gereden. Het grappige is dat het toegestaan is om achterin te zitten. Alleen toen we onderweg de politie tegenkwamen, moesten we er in gaan zitten (in plaats van op de rand) en de biertjes een beetje verstoppen.

Op het strand verbleven we met z'n allen in een hotel wat de vriendin van Nelson had afgehuurd voor haar verjaardag. De golven waren echt supersterk daar en we konden niet verder dan een paar meter de zee in. Die avond is er 8 liter rum en 8 liter bier met z'n tienen doorheen gegaan.

Vanmorgen zijn we weer terug gereden en onderweg nog even gestopt bij de cathedraal in Leon. Dit is de grootste cathedraal van centraal Amerika en het heeft een heleboel geheimen. Er gaat ook een legende dat in de kelder van de cathedraal een slang gevangen zit. Ooit is hij vastgezet met 3 touwen en tegenwoordig is er nog maar een van over. Als dit touw ook losbreekt zal de slang de alles opeten en zal de wereld vergaan. Er zitten drie luiken in de vloer van de cathedraal, twee staan doordeweeks open en leiden naar de kelders waar je in kunt. De derde leidt naar de slang. Deze is altijd gesloten en ze durven hem niet open te maken.. wat jammer..

Zometeen gaan we met z'n drieen (Hansel is terug in Chinandega) uit eten. Het regent helaas wel heel hard, maar dat houdt het spannend natuurlijk!

Ik probeer de foto's er bij te zetten, hopelijk lukt het.

Tot over een tijdje weer :)

Enne, ik houd het al 3 dagen uit in de hitte :) ben zo trots op mezelf!

Chao!

Nog even wat dingen die ons op waren gevallen:

* Het briefgeld is net WC papier, stelt niks voor

* Ze toeteren naar alles en iedereen, is hun manier van communiceren.

* Een grote chaos in Granada, Managua leek het minder.

* Ze botsen nogal eens, maar goed, shit happens. (Een keer kwam bij mij de vloer van de auto mee omhoog)

* Rechts inhalen is heel gebruikelijk.

* Hele vervelende mieren die gemeen bijten.

* Ze stelen de putdeksels, die leveren geld op, dus overal zitten er gaten in de grond.

* WC papier mag niet in de wc maar moet in een prullenbak er naast.

* Je kunt een taxi echt overal naar toe pakken, en het kost praktisch niks.

* Er liggen echt enorme stenen en zitten enorme gaten in de weg waar het verkeer omheen zig-zagt (als het kan).

* Alle dieren zijn enorm dun, koeien, paarden, honden..

* Het is gebruikelijk om dollars te pinnen en te wisselen in cordobas.

* Auto's hebben niet altijd licht, of twee dopjes. Daarbij zijn de wegen ook niet verlicht.

* De bussen zijn echt overvol, er past er altijd nog eentje bij.

* Kinderen vullen hier met emmertjes en zand gaten op in de weg, ze houden dan auto's aan en vragen wat geld.

* Ze gooien limoensap over al het eten, smaakt best goed eigenlijk.

* Zelf sigaretten rollen kan hier niet, de politie denkt dan dat het een joint is. De jongens hier hebben er enorm om gelachen.

* Als honden op de weg liggen, rijden ze er midden overheen. De hond lijkt het gewend te zijn..

* Rum drinken ze met een slok cola er voor en er na of ze steken het eerst aan en gieten het dan naar binnen.

Meer maffe dingen volgen nog :)